GY.I.K

Hogyan kerülnek a helikopterek riasztásra?

Magyarország területén a bajbajutott honfitársaink, vagy ideutazó külföldiek az Európai Unióban egységes segélykérő telefonszámon (112) keresztül tudnak segítséget kérni. A segélyhívások a 112 vészhelyzeti telefonközpontba érkeznek, ahol az operátorok annak függvényében, hogy milyen típusú segítségre van szükség a hívást átkapcsolják a megfelelő társszervekhez, vagy pl.: egy közúti baleset esetén mind a mentők, rendőrök és tűzoltók is értesítésre kerülnek. Ezt követően, amennyiben egészségügyi problémát, sérülést jelentenek a segélyhívó központból a hívás az Országos Mentőszolgálat érintett megyei irányítócsoportjába kerül továbbításra, ahol már egészségügyi irányú kérdéseket feltéve dönt róla a mentésirányító, hogy szükség van-e a mentők riasztására, és ha igen milyen kompetenciaszintű egységekre. Amennyiben súlyos közlekedési, háztartási vagy ipari balesetet, vagy kritikus állapotú felnőtt – gyermek bajbajutottat azonosít a mentésirányító egy előre meghatározott protokoll szerint dönt a légimentők riasztásáról.

Miből áll a légimentő csapat?

Az ország hét légimentőbázisán az év minden napján egy 3 főből álló csapat teljesít szolgálatot. A csapat a pilótából (HEMSPIC), a paramedikusból (HEMSTC) és az orvosból áll (HEMSDR). A repülési fázisban a pilóta és a paramedikus mint technikai személyzet közösen dolgoznak, míg a pilóta a helikopter irányításával, vezetésével foglalkozik, addig a paramedikus segíti a tájékozódásban, a navigációban, a rádióforgalmazásban és az esetleges vészhelyzeti eljárásokban. Az orvos a kabinban helyezkedik el, szintén feladata a külső tereptárgyak, akadályok észlelése.

Hogyan telik a légimentők egy napja?

A légimentő ügyeleti idő a napkeltéhez és napnyugtához igazodik, oly módon, hogy a két ügyeleti nap között a vonatkozó jogszabályoknak alapján az előírt pihenőidő rendelkezésre álljon. A csapat fél órával az ügyelet kezdete előtt kezdik meg a reggeli, ügyelet előtti helikopter és felszerelés ellenőrzést egy szigorú ellenőrző lista ún. „cheklist” alapján, mely során a helikopter tüzetes áttekintése, szükséges ellenőrzések elvégzése és üzemanyag mintavételezés történik, valamint az egészségügyi személyzet közösen ellenőrzi a táskákat, elektronikus berendezéseket, és szükség esetén a hiányzó eszközök pótlásáról gondoskodnak, hogy a betegellátás során minden azonnal rendelkezésre álljon. Az ügyelet kezdetén jelentést adnak rádió forgalmazás keretében a koordinátor irányába, majd a reggeli eligazítás (briefing) során a csapat a várható időjárást, valamint légtér korlátozásokat egyeztetik a pilóta vezetésével.

Tudnak-e a helikopterek éjjel repülni?

Természetesen igen. Egészen pontosan éjszakai látva-repülési szabályok szerint (angol betűszó szerint: night VFR). Sajnos viszont néha nappal sem tudunk felszállni, hiszen a látva-repülési szabályok (VFR) által szabott feltételek például sűrű ködben, vagy nagyon intenzív csapadék esetén sem adottak. Jelenleg érvényes szabályok szerint a légimentő ügyeleti időben van lehetőség a helikopter riasztására. A helikopternek az eset helyszínét a mindenkori civil repülési szabályok szerinti napnyugta elérkezésekor el kell hagynia.

Hogyan lehet valaki légimentő?

A légimentő betegellátó csapat szigorúan nézve két főből áll. Minden esetben egy tapasztalt sürgősségi ellátásban nagy rutinnal rendelkező orvosból – HEMSDR (sürgősségi orvostan és oxyológia aneszteziológia és intenzív terápia szakorvos(jelölt), vagy egyéb más szakterület szakorvosa több éves mentőorvosi rutinnal), valamint egy mentőápoló vagy mentőtiszt végzettségű paramedikusból – HEMSTC. A paramedikusok és orvosok is az időszakosan hirdetett pályázatokra jelentkezve több lépcsős pályázati eljárás során kerülnek kiválasztásra, és kezdik meg a felkészülést a légimentésre. A paramedikusok esetén ez egy hosszabb folyamat, ugyanis nem csak az orvosszakmai- betegellátási területen kell megfeleljenek, hanem navigációs, repülési, helikopter technikai témákban is fel kell készülniük további képzések segítségével ahhoz, hogy a repülési szakban a pilótát aktívan tudják segíteni.

Ki és hogyan lehet nálunk pilóta?

A légimentésben dolgozó pilótáknak a legmagasabb szintű kihívásoknak kell megfelelniük, ennek megfelelően mentő-pilóta jogosítást csak az kaphat, aki már eleve komoly repülési múlttal, tapasztalattal rendelkezik. Ma leginkább volt katonai, rendvédelmi vagy mezőgazdasági pilótákból áll az állományunk, akik a légimentéshez történő csatlakozásuk előtt már komoly helikopteres repülési tapasztalatot szereztek.