Helikopterek
Airbus Helicopters EC135 P2+
Az EC135-ös egy több célra alkalmazható, kéthajtóműves könnyűhelikopter. A zaj és a vibráció szintje az egyik legalacsonyabb a kategóriájában, amit a "Fenestron" ventilátor kialakítású faroklégcsavarnak, és a négylapátos, új fejlesztésű, forgószárny-agyrendszernek köszönhet (BMR). A "Fenestron"-nak egy nagy átmérőjű cső belsejében forgó lapátokkal felszerelt dob egészét nevezik, amely a forgószárny reakció nyomatékát egyenlíti ki. A kialakításából adódik a jó hatásfok és az alacsony zajkibocsátási szint. (A főrotor és a farokrotor által megmozgatott levegő nyomásának kiegyenlítődése hagyományos elrendezésben hirtelen, robbanásszerűen megy végbe, innen adódik a hagyományos kialakítású helikopterek jellegzetes hangja. A Fenestron alkalmazásával ez a kiegyenlítődés eltérő, a találkozó nyomáshullám-csúcsok sokkal kisebbek, illetve eltolt fázisban futnak össze. Kevésbé sérülékeny és balesetveszélyes az ezt megelőző kialakítású farok légcsavarokhoz képest is, így különösen előnyös a mentőhelikoptereken való alkalmazása.
A helikoptert az Eurocopter Deutschland tervezte, a MBB (Messerschmitt-Bölkov-Bohm) BO105/108 alapján, a leendő megrendelők bevonásával, hogy az igényeiknek a leginkább megfeleljen. Az EC135-ös 1996-ban kapta meg a típusalkalmassági bizonyítványt és teljes mértékben megfelel az egyre szigorúbb európai előírásoknak, így válik alkalmassá mentőhelikopternek. Az EC135-ös rövid, robusztus felépítéséből adódóan hossza mindössze 10,2 méter. A pilóták kétoldalt előre nyíló ajtókon keresztül szállhatnak be, a kabintér két oldalán pedig csúszó ajtók találhatóak. A hordágyat a baloldalon, illetve a törzs végén kialakított kétfelé nyíló ajtókon keresztül is be lehet a gépbe helyezni. Az EC135 P2+ típusú helikopter üres súlya 1980 kg, legnagyobb megengedett felszállósúlya 2910 kg. A gyártó 80 kilogrammos pilótával számolva 940 kilogrammban határozta meg a fedélzeten biztonságosan elhelyezhető teher és az üzemanyag összsúlyát. (A kettő aránya természetesen változhat, az összeg nem.) A hazánkba érkezett EC-135 P2+ típusú gépek mindegyike korszerű digitális műszerezettséggel a FCDS (Flight Control Display System) rendszerrel vannak felszerelve. A beépített három csatornás robot pilóta és a meteorológia radar valamit a mozgótérképes GPS navigációs (EURONAV) rendszerek magas szintű támogatást és biztonságot ad a repülő személyzet részére.A helikopter 2db x Model PW 206B2 típusú, egyenként 667 lóerős (498 kW) tengelyteljesítményű hajtóművekkel van felszerelve. A gép tüzelőanyagkészlete 710 liter JET A-1 kerozin; ez a repülési profiltól függően, figyelembe véve a navigációs és vésztartalékot, maximálisan kb. 2 óra 30 perc repülést tesz lehetővé.
Felszálláskor, amennyiben a gép nyílt, akadálymentes területről gyorsítva száll fel, a megfelelő magasság és sebesség elérésekor bekövetkező egyik hajtómű leállása esetén az elektronikus hajtóművezérlő rendszer a működő hajtóművet automatikusan egyhajtóműves rezsimre állítja, így tovább lehet gyorsítani, és ki lehet emelkedni, mivel az üzemképes hajtómű rendelkezésre álló teljesítménytöbblete nagy biztonsággal tudja a helikoptert tovább emelni és így a veszélyes repülési helyzet elhárítható. Amennyiben a felszállás korlátozott területről, például egy kórház akadályokkal szegélyezett, szűk leszállóhelyéről történik, azt úgy kell végrehajtani, hogy a leszállóhely folyamatosan a pilóta látómezejében (a lábánál lévő plexi ablakon át) látható legyen, és az egyik hajtómű meghibásodása esetén, függően attól, hogy az milyen magasságon történik (decision point), a leszállóhelyre vissza lehessen szállni, vagy az előrehaladó repülést egy hajtóművel meg lehessen kezdeni. Ehhez enyhén hátrafelé 'tolatva' repülve kell a felszállást és az elemelkedést végrehajtani, majd egy bizonyos magasság elérése után folyamatos átmenettel -a botkormány előretolásával- kell megkezdeni az előrehaladó repülést. Ezt az eljárást hívják CAT-A felszállási eljárásnak. Az egyhajtóműves üzemidő nincs korlátozva, a gyártó nem írja elő az azonnali leszállást, tehát a helikopter egy üzemképes hajtóművel is biztonságosan fejezheti be a megkezdett feladatát.
Az Airbus Helicopters által megadott adatok alapján az EC135-ös maximális utazósebessége 284 km/óra, gazdaságos utazósebessége 240 km/óra. A gépet -35 és +50 Celsius hőmérsékleti tartományban lehet üzemeltetni. A szolgálati csúcsmagasság 6096 méter, a gép legfeljebb 4570 méteres tengerszint feletti magasságon hajthat végre le- és felszállást.
A gépekben található egészségügyi felszerelést kifejezetten az EC135-höz alakították ki, így minden elemének megvan a biztonságos és praktikus elhelyezése. A nálunk üzemelő gépek Háromfős személyzettel repülnek: egy pilótával, egy orvossal és egy HEMS technikai személlyel.
Műszaki adatok (EC-135 P2+ FCDS altípus)
Maximális felszállósúly (MTOW) | 2910 kg |
Hajtómű | 2x Model PW 206B2 |
Maximális felszállóteljesítmény | 2x447 kW / 2x608 LE |
Maximális (vész) teljesítmény (OEI 30s rating) | 2x734 kW / 2998 LE |
Maximális sebesség | 155 kt / 287 km/h |
Utazósebesség | 137 kt / 254 km/h |
Maximális repülési idő (hozzávetőleg) | 2 óra 30 perc |
Maximális repülési magasság | 20000 ft / 6100 m |
Működési hőmérsékleti tartomány | - 35 C° / + 50 C° |